NEWS

SMART-1 – Final resting place on moon discovered

28 September, 2017

Eleven years ago the SMART-1 satellite was sent into a controlled impact with the lunar surface. The exact location of the impact site has never been found……until now.

Please find further information here: Leonard David’s INSIDE OUTER SPACE and here: Moon Daily

Credit: P Stooke/B Foing et al 2017/ NASA/GSFC/Arizona State University

More information on the SMART-1 mission can be found here: SMART-1

Electra – en satellit med elektriska raketmotorer

13 February, 2017

OHB Sweden har fått i uppdrag av OHB System AG i Bremen att utveckla det elektriska raketmotorsystemet samt att detaljkonstruera och leverera mjukvaran till styrsystemet för “Electra”, en ny och helt elektrisk version av den geostationära satellitplattformen SmallGEO. Kontraktet är värt totalt 28,8 miljoner Euro. OHB System AG utvecklar Electra i partnerskap med ESA och satellitoperatören SES.

Med Electra kommer OHB-gruppen att få en avgörande konkurrensfördel i den kommersiellt attraktiva telekommunikationssektorn. Den betydande viktbesparing som elektrisk framdrivning ger genom att dra mycket mindre bränsle medför att den mängd nyttolast och elkraft som blir tillgängliga för kunden kommer att vara dubbelt så stor för Electra-satelliten! Även livslängden för satelliten och förmågan att manövrera till en annan position i omloppsbanan kommer att förbättras. Satelliten är också kompatibel med ESA: s nya ”Clean Space”-policy.

Electra

Illustration ac Electra (© OHB SE)

Kärnan i den nya plattformen är det elektriska raketmotorsystemet som utvecklas av OHB Sweden, där vi tillsammans med kvalificerade europeiska partners genomför ett betydande utvecklingsarbete gällande både ett kostnadseffektivt mekaniskt bränslesystem och en treaxlig mekanism (Thor Boom) för att minska antalet elektriska raketmotorer som krävs.

En Xenon-tank med en kapacitet på 440 liter kommer att upphandlas från MT Aerospace AG i Augsburg, Tyskland, som också är ett företag i OHB-gruppen. Thales från Belgien kommer att leverera högpresterande elektronik, medan elmotorerna på 5 kW kommer från SNECMA / SAFRAN i Frankrike. Olika mekaniska och termiska element som krävs för den treaxliga mekanismen tillhandahålls av RUAG från Österrike. Europeiska partnerskap som dessa är av avgörande betydelse för projekt inom viktiga strategiska marknader såsom telekommunikation.

De olika komponenterna kommer att konstrueras och testas fram till i början av 2019, varefter framdrivningsmodulen kommer att integreras och levereras till kunden under år 2020.

För OHB utgör kontraktet en viktig milstolpe i vidareutvecklingen av SmallGEO-plattformen. “Den modulära strukturen och flexibiliteten hos SmallGEO-plattformen kommer att öppna dörren till den globala kommersiella marknaden för oss. Detta sträcker sig längre än telekom-marknaden eftersom SmallGEO också är idealisk för jordobservationsprojekt och rymdforskningsuppdrag”, säger Marco Fuchs, VD för OHB System AG. “Det faktum att vi utvecklar de viktigaste komponenterna för nästa steg, nämligen den “elektriska revolutionen” i satellitmarknaden, är av stor strategisk betydelse för oss. Electra markerar ett paradigmskifte i den geostationära marknaden och med våra tekniskt viktiga komponenter kommer vi att vara en eftertraktad partner för kommande utveckling av satellitprojekt i andra viktklasser.”

“Vi är mycket glada för det förtroende som OHB System AG, ESA och SES har visat genom att anförtro oss detta avtal. OHB Sweden har byggt upp en stark kompetens inom framdrivningssystem under de senaste åren och företaget är idag en erkänd leverantör av elektriska, kemiska och kallgasbaserade framdrivningssystem för satelliter. Inom området styrsystem för attityd- och bankontroll har vi genom vårt arbete i Odin, SMART-1, PRISMA, SmallGEO och Solar Orbiter visat att vi är att betrakta som en skicklig och pålitlig leverantör och partner inom detta teknikområde.” säger Gierth Olsson, VD för OHB Sweden.

Den första telekom-satelliten från OHB klar för uppskjutning till geostationär bana den 28 januari

26 January, 2017

Tidigt på lördag morgon den 28 januari kl. 02:03 är det äntligen dags att skjuta upp den första telekommunikationssatelliten som byggts av företagsgruppen OHB. Satelliten, som benämns Hispasat 36W-1, skjuts upp med en Soyuz-raket från Franska Guyana och ska läggas i en bana på 36 000 km höjd. Hispasat 36W-1 kommer att nå den geostationära banan efter tolv dagar och kommer sedan att kalibreras och tas i drift under en period av fem veckor. Efter en resa på ytterligare nio dagar kommer satelliten att nå sin slutliga position över 36 grader longitud väst, där den kommer att tillhandahålla kommunikationstjänster för Europa, Kanarieöarna och Sydamerika till den spanska operatören Hispasats kunder under en period av mer än 15 år. Hispasat 36W-1 är baserad på SmallGEO, en flexibel geostationär satellitplattform som kan skräddarsys för olika uppdrag inom telekommunikation och jordobservation. OHB Sweden har levererat innovativa delsystem för elektrisk framdrivning och attityd- och bankontroll. Med sin modulära uppbyggnad kan SmallGEO enkelt modifieras för att möta specifika kundkrav. Kunderna kan välja mellan klassiska, hybrid- eller helt elektriska framdrivningssystem för satelliten. Beroende på typ väger satelliten mellan 2500 och 3500 kg, med en nyttolast mellan 450-900 kg. Mätande 3,7 x 1,9 x 2 meter, väger H36W-1 c:a 3200 kg. Small GEO-plattformen har utvecklats av OHB-gruppen som en del av European Space Agency’s ARTES-program (Advanced Research in Telecommunication Systems).

SGO cleanroom

Telekommunikationsatelliten H36W-1 under test hos IABG (© OHB System AG)

 

SGEO rocket

Soyuz-raketen på väg till uppskjutningsrampen.

“”Vi är mycket glada över att H36W-1 äntligen är på väg upp i rymden. Den första satelliten i en serie är alltid ett stort steg, i synnerhet i fråga om en ny specialutvecklad plattform avsedd för ett så viktigt kundsegment som telekom-marknaden. De tekniskt avancerade delsystem som vi utvecklat och levererat, har sedan testats intensivt på satellitnivå under en elva månaders testkampanj. Vi är mycket säkra på att uppnå goda resultat från att satelliten tas i drift i slutet av mars.” säger Gierth Olsson, VD för OHB Sweden.

Webblänkar:

TV-sändning av raketuppskjutningen

• Launch Kit” som beskriver raketen, satelliten och uppskjutningssekvensen

Video om Hispasat 36W-1 på YouTube

Rymdkanalen, Intervju med Robert Lundin, Rymdstyrelsen

Orion Propulsion Qualification Model en route to White Sands for hot firing tests

24 January, 2017

After almost a year of hard work, OHB Sweden has now finalised the integration of the Propulsion Qualification Model (PQM) for the European Service Module to NASA’s Orion space vehicle.

The PQM left OHB Sweden’s facilities in mid-January and is expected to arrive at the NASA White Sands Test Facility in New Mexico in mid-February, where final integration of some vital components like the Main Engine will take place. This will be followed by acceptance tests and finally hot-firing tests in May to June 2017.

The European Service Module (ESM) is built by Airbus Defence and Space in Bremen, Germany, on behalf of the European Space Agency (ESA), and sits directly below Orion’s crew capsule. It provides propulsion, power, thermal control, and water and air for four astronauts. OHB Sweden has been contracted by Airbus Defence and Space to perform assembly, integration and test activities for the PQM.

A little over 5 m in diameter and 4 m high, the ESM weighs 13.5 tonnes. The 8.6 tonnes of propellant will power one Main Engine and 32 smaller thrusters. The solar array spans 19 m and provides enough energy to power two households.!

ORION

Artist’s impression of Orion. Copyright: NASA

 

Orion sänks ner i container

Orion is lowered into its transport container. Copyright: OHB Sweden AB

 

Gruppbild Orion klar

The team. Copyright: OHB Sweden AB

“We at OHB Sweden are very happy and proud to have finalised this part of our work with the PQM in such a successful way, and to be able to contribute to the process of qualifying the European Service Module for its first flight. Our collaboration with Airbus Defence and Space has been excellent and we are now looking forward to performing the final integration and to participate during the hot firing tests out in the desert!” says Gierth Olsson, CEO of OHB Sweden.

The satellite Odin: Celebrating 15 years in orbit and ”still going strong”

19 February, 2016

The scientific satellite Odin continues to scan the Earth’s atmosphere during 15 revolutions per day and collect measurements. It was launched on February 20, 2001, and tomorrow it enters into its fifteenth year of service, far longer than planned.

The mission is regarded as a great success since scientists studying climate change depend upon long series of measurements. Because Odin measures the atmospheric content globally and at different heights, models for molecular transport can be built. Odin also study phenomena such as noctilucent clouds.

Odin

Odin in orbit (artist’s impression)

 

Odin is a satellite designed and built by OHB Sweden, at the time the Space Division at SSC, on behalf of the Swedish National Space Board. The operations are since 2007 also supported by ESA (European Space Agency). The researchers using Odin data are found all over the world. Here in Sweden we find users primarily at Chalmers, at Onsala Space Observatory, at MISU and astronomers at the Stockholm University.

OHB Sweden to assemble the Propulsion Qualification Model of the European Service Module for NASA’s Orion space vehicle on behalf of Airbus Defence and Space

17 February, 2016

OHB Sweden has been contracted by Airbus Defence and Space to perform assembly, integration and test activities for the Propulsion Qualification Model (PQM) for NASA’s Orion space vehicle’s European Service Module. The hands-on work at OHB Sweden will be performed between February and July 2016, after which the PQM will be transported to the White Sands Test Facility in New Mexico, US, for hot-firing tests.

The European Service Module (ESM) is built by Airbus Defence and Space in Bremen, Germany, on behalf of the European Space Agency (ESA), and sits directly below Orion’s crew capsule (see image). It provides propulsion, power, thermal control, and water and air for four astronauts.

A little over 5 m in diameter and 4 m high, the ESM weighs 13.5 tonnes. The 8.6 tonnes of propellant will power one main engine and 32 smaller thrusters. The solar array spans 19 m and provides enough energy to power two households.

ORION

Artist’s impression of Orion. Copyright: NASA

 

“OHB Sweden has in recent years built a strong expertise in assembly, integration and test of propulsion systems and the company is today a recognized supplier of electrical, chemical and cold gas propulsion systems for satellites. So now that Airbus Defence and Space entrust us with the task of integrating this large and important qualification model, as part of the preparations of a future NASA manned space vehicle, we are thrilled!”, says Gierth Olsson, CEO of OHB Sweden.

OHB Sweden selected to build propulsion systems for the space research satellite Euclid

26 January, 2016

OHB Sweden has been appointed as supplier of both the chemical propulsion system as well as the fluidic part of the micro-propulsion system for the satellite EUCLID by the European Space Agency (ESA) and Thales Alenia Space in Italy. The total contract amount is approximately EUR 12 Million.

 Scheduled for launch in 2020, Euclid will explore dark energy and dark matter, the essential but still mysterious ingredients in today’s “Standard Model’ of cosmology. In this model, the majority of matter in the universe is invisible (dark matter), and the universe is expanding at an increasing rate under the action of a still unknown energy source (dark energy).

EUCLID
Artist’s impression of Euclid. Copyright: ESA/C. Carreau

 

“We are very happy for the confidence that Thales Alenia Space and ESA have shown by entrusting us this contract. OHB Sweden has built a strong expertise in propulsion systems in recent years and the company is today a recognized supplier of electrical, chemical and cold gas propulsion systems for satellites.” says Gierth Olsson, CEO of OHB Sweden.

The chemical rocket motors are mainly used for transfer correction manoeuvres and station keeping manoeuvres on the way to and around the Lagrange point 2, and the micro cold-gas thrusters for the fine attitude control during science pointing.